Wycieczka turystyczno - krajoznawcza klasy 4Ta
24–25 października 2011r.

W dniach 24–25 października 2011r. klasa 4Ta, wraz z wychowawczynią – panią Małgorzatą Nikiel oraz opiekunami – panią Anitą Plucińską-Kukucz i panią Lucyną Kijas, udała się na wycieczkę szkolną w malowniczy i niezwykle urokliwy zakątek Beskidu Żywieckiego.
Pierwszego dnia mieliśmy okazję zwiedzić fortyfikacje obronne w Węgierskiej Górce. Był to ważny punkt oporu podczas II wojny światowej. Zaplanowano tu wzniesienie 16 schronów bojowych, mających zamykać dolinę, ale jedynie 5 z nich zdołano wybudować. („Waligóra”, „Wąwóz”, „Wędrowiec”, „Włóczęga”, „Wyrwidąb”). Były to masywne schrony żelbetowe, uzbrojone w ciężkie karabiny maszynowe. Wszystkie miały być wyposażone w kopuły pancerne do prowadzenia ognia karabinowego i obserwacji, ale do wybuchu wojny nie zdołano ich zabudować. Dowódcą odcinka był kpt. Tadeusz Franciszek Semik. Fortyfikacje zdobyli Niemcy
3 września1939 r. po ciężkich walkach, w których stracili oni około 200 żołnierzy. Toczone tu walki przeszły do historii pod nazwą „Westerplatte Południa”.

Schron „Wędrowiec”

Nie zabrakło również atrakcji dla fanów górskich wspinaczek. Zdobyliśmy Prusów (1010 m),
a potem zeszliśmy na Halę Boraczą. Tu w ośrodku agroturystycznym miło spędziliśmy czas, grając w siatkówkę, tenis stołowy i bilard, a wieczorem posiedzieliśmy przy ognisku.
Drugiego dnia naszej wycieczki ruszyliśmy do Żywca, gdzie zwiedziliśmy zespół
zamkowo-parkowy, mianowicie: Stary Zamek (wzniesiony przez Komorowskich
w latach 1485-1500, kilkukrotnie przebudowywany, gdzie mieści się Muzeum Miejskie), Nowy Zamek (neoklasycystyczny pałac Habsburgów z lat 1893-1895, rozbudowany w latach 1906-1910) oraz Park Zamkowy (założony przez Wielopolskich w końcu XVII w., przekomponowany w stylu angielskim przez Habsburgów na przełomie XIX i XX w.) wraz z Domkiem Chińskim (dwukondygnacyjną XVIII-wieczną altaną na parkowej wyspie). Mieliśmy też czas na spacer
po starych uliczkach i zabytkowym rynku miasta.

Te chwile spędzone razem, zapewne już po raz ostatni w tak licznym gronie, zapadną na długo w naszej pamięci.