72 Rocznica Zbrodni Katyńskiej

Kwiecień 2012r.

 

 

 

 

 

KATYŃ – to w świadomości Polaków nazwa, symbol kojarzący się z ludobójczą polityką władz sowieckich wobec Narodu Polskiego. Mówiąc „Katyń”, myślimy o pomordowanych wiosną 1940r., nie tylko jeńcach z Kozielska, Ostaszkowa i Smoleńska, ale także o innych polskich obywatelach zamordowanych w tym czasie przez NKWD.


Zastanawiając się nad tym jak przeprowadzić zajęcia edukacyjne poświęcone jednej
z największych tragedii Narodu Polskiego w czasie II wojny światowej, konieczne jest sformułowanie celów, które chcemy osiągnąć w ich rezultacie. Jednym z nich jest przekazanie obiektywnej, możliwie pełnej wiedzy na temat samej zbrodni i warunków, które umożliwiły jej dokonanie. Wiedza o losach Polaków – ofiar stalinowskiego totalitaryzmu, powinna służyć zrozumieniu istoty totalitaryzmu i wynikającej z tego zrozumienia refleksji na temat tego, jakie zagrożenia ten system za sobą niesie.
Nie można ograniczać się jedynie do przedstawienia pojedynczych faktów związanych z tą tragedią w sposób bezpośredni. Niezbędny jest zarys kontekstu historycznego, w którym te wydarzenia miały miejsce.


Z tego też powodu w ZSTiL (w klasach: 3Ta, 3Tm, 3Lg, 3s, 1Wz, 1Wb, 2Wz) oraz
w ZSH-U (w klasach: 4TG, 4TŻK, 1sk, 2sk), w ramach lekcji historii zostały przeprowadzone zajęcia na temat Zbrodni Katyńskiej.

 

16 kwietnia br. w ZSTiL odbyła się obszerna prelekcja upamiętniająca w/w problematykę.

Prelekcja została zaprogramowana jako trzecia część projektu, wdrażanego przez Małgorzatę Nikiel na zajęciach historii pt. „Abyśmy pamiętali”.

Projekt realizowany był od stycznia 2012 r.. Zostały nim objęte klasy kończące edukację historyczną w ZSTiL (3Ta, 3Tm, 3Lg, 3s) oraz w ZSH-U (4TG, 4TŻK).
W styczniu br. (I etap) uczniowie w/w klas uczestniczyli w lekcji zatytułowanej: „Katyń - Golgota Wschodu”. Następnie, w lutym (II etap), otrzymali do przeczytania lekturę, stanowiącą syntezę Zbrodni Katyńskiej, z której mogli wykazać się zdobytą wiedzą w formie testu sprawdzającego. Trzeci etap (kwiecień) projektu to uczestnictwo wybranych klas
w zajęciach prowadzonych przez zaproszonego do szkoły pracownika IPN, pana Marka Łukasika, dysponującego bogatym zapleczem źródłowym i wynikami najnowszych badań, również archeologicznych. Ostatni, czyli czwarty etap polega na przygotowaniu chętnych uczniów do Ogólnopolskiego Konkursu: „Sprzączki i guziki z orzełkiem ze rdzy” (maj 2012r.).
Dużym sukcesem wdrażanego projektu jest fakt zainteresowania ze strony młodzieży ważnymi wydarzeniami historycznymi z dziejów państwa i narodu polskiego. Niejednokrotnie, uczniowie, nie znając zagadnienia, nie potrafią dokonać oceny problemu. Słuchając kontrowersyjnych dyskusji polityków w środkach masowego przekazu, zadają pytania:
„o co w tym wszystkim chodzi?”. Znając natomiast konkretne wydarzenia, mogą samodzielnie wyrobić sobie zdanie czy sformułować opinię na ich temat.

 

Małgorzata Nikiel