|
KATYŃ – to w świadomości
Polaków nazwa, symbol kojarzący się z ludobójczą polityką władz
sowieckich wobec Narodu Polskiego. Mówiąc „Katyń”, myślimy o
pomordowanych wiosną 1940r., nie tylko jeńcach z Kozielska, Ostaszkowa i
Smoleńska, ale także o innych polskich obywatelach zamordowanych w tym
czasie przez NKWD.
Zastanawiając się nad tym jak przeprowadzić zajęcia edukacyjne
poświęcone jednej
z największych tragedii Narodu Polskiego w czasie II wojny światowej,
konieczne jest sformułowanie celów, które chcemy osiągnąć w ich
rezultacie. Jednym z nich jest przekazanie obiektywnej, możliwie pełnej
wiedzy na temat samej zbrodni i warunków, które umożliwiły jej
dokonanie. Wiedza o losach Polaków – ofiar stalinowskiego totalitaryzmu,
powinna służyć zrozumieniu istoty totalitaryzmu i wynikającej z tego
zrozumienia refleksji na temat tego, jakie zagrożenia ten system za sobą
niesie.
Nie można ograniczać się jedynie do przedstawienia pojedynczych faktów
związanych z tą tragedią w sposób bezpośredni. Niezbędny jest zarys
kontekstu historycznego, w którym te wydarzenia miały miejsce.
Z tego też powodu w ZSTiL (w klasach: 3Ta, 3Tm, 3Lg, 3s, 1Wz, 1Wb, 2Wz)
oraz
w ZSH-U (w klasach: 4TG, 4TŻK, 1sk, 2sk), w ramach lekcji historii
zostały przeprowadzone zajęcia na temat Zbrodni Katyńskiej.
16 kwietnia br. w ZSTiL
odbyła się obszerna prelekcja upamiętniająca w/w problematykę.
Prelekcja została
zaprogramowana jako trzecia część projektu, wdrażanego przez Małgorzatę
Nikiel na zajęciach historii pt. „Abyśmy pamiętali”.
Projekt realizowany był od
stycznia 2012 r.. Zostały nim objęte klasy kończące edukację historyczną
w ZSTiL (3Ta, 3Tm, 3Lg, 3s) oraz w ZSH-U (4TG, 4TŻK).
W styczniu br. (I etap) uczniowie w/w klas uczestniczyli w lekcji
zatytułowanej: „Katyń - Golgota Wschodu”. Następnie, w lutym (II etap),
otrzymali do przeczytania lekturę, stanowiącą syntezę Zbrodni
Katyńskiej, z której mogli wykazać się zdobytą wiedzą w formie testu
sprawdzającego. Trzeci etap (kwiecień) projektu to uczestnictwo
wybranych klas
w zajęciach prowadzonych przez zaproszonego do szkoły pracownika IPN,
pana Marka Łukasika, dysponującego bogatym zapleczem źródłowym i
wynikami najnowszych badań, również archeologicznych. Ostatni, czyli
czwarty etap polega na przygotowaniu chętnych uczniów do
Ogólnopolskiego Konkursu: „Sprzączki i guziki z orzełkiem ze rdzy” (maj
2012r.).
Dużym sukcesem wdrażanego projektu jest fakt zainteresowania ze strony
młodzieży ważnymi wydarzeniami historycznymi z dziejów państwa i narodu
polskiego. Niejednokrotnie, uczniowie, nie znając zagadnienia, nie
potrafią dokonać oceny problemu. Słuchając kontrowersyjnych dyskusji
polityków w środkach masowego przekazu, zadają pytania:
„o co w tym
wszystkim chodzi?”. Znając natomiast konkretne wydarzenia, mogą
samodzielnie wyrobić sobie zdanie czy sformułować opinię na ich temat.
Małgorzata
Nikiel |
|