Doradca zawodowy
realizuje następujące cele:
Cele związane z kształtowaniem
postaw i zachowań:
1.
rozwój umiejętności poznawania własnych zasobów osobistych i ich
wykorzystania w kształtowaniu swojej drogi zawodowej,
2.
kreowanie postaw aktywnych, przezwyciężanie bierności, radzenie sobie
w sytuacjach trudnych i stresowych,
3.
kształcenie nawyków ciągłego uczenia się i zdobywania nowych doświadczeń,
4.
kształtowanie postaw otwartości – autoprezentacji swojej wiedzy i potencjału
osobowości,
5.
kształtowanie nawyków planowania przyszłości, modelowania drogi zawodowej
i konsekwentnego dążenia do celu.
Cele związane z kształtowaniem
umiejętności:
1.
planowania przyszłości zawodowej,
2.
organizowania działań swoich i zespołu,
3.
przygotowania dokumentów związanych z pracą zawodową,
4.
poszukiwania pracy, prezentowania się na rynku pracy,
5.
nawiązywania kontaktów,
6.
przeprowadzania negocjacji,
7.
planowania i organizowania własnej działalności gospodarczej.
Cele związane z wiedzą:
1.
poznanie „świata zawodów”,
2.
poznanie potencjalnych ścieżek edukacyjnych w wybranych zawodach,
3.
poznanie zasad obowiązujących w kompletowaniu dokumentów związanych
z pracą,
4.
poznanie podstaw prawa pracy,
5.
poznanie zasad tworzenia biznes-planu,
6.
poznanie zasad rządzących rynkiem pracy,
7.
poznanie sytuacji gospodarczej, społecznej na lokalnym rynku.
Główne zadania
doradztwa zawodowego w szkole:
·
systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe
oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
·
gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych,
·
prowadzenie działalności informacyjno-doradczej,
·
udzielanie indywidualnych porad uczniom i ich rodzicom,
·
przeprowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia
roli zawodowej,
·
współpraca z instytucjami zajmującymi się rynkiem pracy, w szczególności z poradniami
psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo
i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom,
·
pomoc i udostępnianie informacji o szkołach wyższych, policealnych i systemie
kształcenia ustawicznego,
·
współpraca wszystkich pracowników szkoły w celu realizacji zadań.
Szczegółowe
zadania:
1. w zakresie pracy z
młodzieżą:
·
wdrażanie uczniów do samopoznania,
·
kształcenie umiejętności analizy swoich mocnych i słabych stron,
·
wyzwalanie wewnętrznego potencjału uczniów,
·
rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i współdziałania w grupie,
·
przełamywanie barier emocjonalnych,
·
wyrabianie szacunku dla samego siebie,
·
planowanie własnego rozwoju,
·
poznanie możliwych form zatrudnienia,
·
zdobycie umiejętności przygotowania i pisania dokumentów towarzyszących
poszukiwaniu pracy,
·
zdobycie umiejętności pozytywnej autoprezentacji,
·
zdobycie umiejętności przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej,
·
rozszerzenie zasobu informacji na temat sposobów poszukiwania pracy,
·
poznanie lokalnego rynku pracy,
·
poznanie możliwości dalszego kształcenia i doskonalenia zawodowego,
·
reorientacja zawodowa w przypadku stwierdzenia niewłaściwego wyboru zawodu,
·
rozwijanie świadomości mobilności zawodowej i pobudzanie aktywności do poszukiwania
alternatywnych rozwiązań w różnych sytuacjach zawodowych i życiowych (w
tym bezrobocie i niepełnosprawność).
2. w zakresie pracy z rodzicami:
·
podniesienie umiejętności komunikowania się ze swoimi dziećmi,
·
doskonalenie umiejętności wychowawczych,
·
wypracowanie form wspierania uczniów w wyborze ich dalszej drogi życiowej.
3. w zakresie współpracy z nauczycielami:
·
uzyskanie wsparcia i pomocy w pracy wychowawczej,
·
lepsze rozpoznanie potrzeb uczniów, ich poglądów, oczekiwań wobec szkoły i rynku
pracy,
·
nakreślenie dalszego kierunku pracy z rodzicami i młodzieżą.
Opracowanie:
(na podst. Rozporządzenia MENiS z 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych
kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w
których można zatrudnić nauczycieli niemających
wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli ( Dz. U. z 2002r. nr 155, poz. 1288).
Korzyści wynikające z działalności szkolnego doradcy zawodowego