U naszych bratanków Węgrów

W dniu 28 października 2016r. uczniowie klas 2LG i 2TA wraz z opiekunami udali się na wycieczkę, do stolicy Węgier- Budapesztu, miasta, o którym się mówi, że warto je zobaczyć. Po prawie siedmiogodzinnej podróży autokarem około godziny 10-tej dotarliśmy do centrum Budapesztu. Już w pierwszej chwili, wjeżdżając do miasta zachwyceni byliśmy jego niepowtarzalnym położeniem. Wokół nas rozpościerały się malownicze budańskie wzgórza i migocąca w słońcu woda Dunaju. Nasze spotkanie z naddunajską metropolią rozpoczęliśmy na Placu Bohaterów, nad którym góruje monumentalny Pomnik Tysiąclecia (Milenijny), będący symbolem węgierskiej państwowości. Z placu udaliśmy się przez park miejski na krótki spacer po mieście, by dotrzeć na Wzgórze Zamkowe, na którym wznosi się zamek królów węgierskich. Nieopodal, w samym centrum wzgórza na placu Św. Trójcy mogliśmy podziwiać fasadę i wnętrze kościoła Św. Macieja, który poświęcony jest Najświętszej Marii Pannie- patronce Węgier. Jego strzelista wieża czyni go jednym z najbardziej rozpoznawalnych zabytków Budapesztu. Pobyt na Wzgórzu Zamkowym zakończyliśmy na Baszcie Rybackiej, która swą nazwę zawdzięcza tutejszemu średniowiecznemu cechowi. Z wież i tarasów baszty podziwialiśmy piękny widok na majestatycznie płynący Dunaj oraz zachwycaliśmy się pięknym budynkiem węgierskiego Parlamentu. Po krótkim odpoczynku udaliśmy się do autokaru i przejechaliśmy na Górę Gellerta, która swoją nazwę zawdzięcza biskupowi Gellertowi, który ochrzcił plemiona Madziarów- dzisiejszych Węgrów. Po krótkim spacerze przejechaliśmy ponownie do centrum miasta, aby trochę odpocząć i zakończyć nasze zwiedzanie w zabytkowej Hali Targowej, tłumnie odwiedzanej przez turystów. W hali urzekły nas dziesiątki kramów i sklepików z węgierskimi specjałami, wśród których nie mogło zabraknąć węgierskiego salami i tokaja, wyrobów z papryki, aromatycznych przypraw i rękodzieła. Po zrobieniu zakupów, trochę już zmęczeni, ale pełni wrażeń ruszyliśmy w drogę powrotna do Polski. W Budapeszcie spędziliśmy tylko jeden dzień, ale poznaliśmy jego historię, kulturę, odczuliśmy romantykę tego miasta i z pewnością kiedyś tu jeszcze wrócimy.

Wioletta Kosinska, Anna Sikorska, Ewa Seniow